søndag den 3. december 2017

Brug af forskellige teknologier i undervisningen.

Jeg har de sidste tre måneder arbejdet med den "eDidaktiske Overvejelsesmodel". I den forbindelse har jeg gjort mig nogle erfaringer, vedrørende hvor let eller udfordrende det er at indrage IT i undervisningen, fremfor at kører tavleundervisning.

Jeg har selv benyttet mig af computer til Power point, og til at kommunikere med eleverne i de forskellige dokumenter på nettet.

Holdet har også en Facebookside, hvor vi både kommunikerer med praktiske oplysninger og med egentlig fagligt indhold. Dette kunne for eksempel være, da holdet var i virksomhedspraktik. Her blev de opfordret til at uploade foto fra deres praktik, for at på den både, at alle elver kunne følge hinanden.

Eleverne bruger både PC/MAC , Tablet og Smartphone. Udover udfordringen med at komme på nettet, kan der være problemer med, at eleverne ikke har plads på deres smartphones, til at installere de applikationer, som var påtænkt at de skulle benytte.

Mange af de applikationer som kan bruges, er skyld i at, batteriet hurtigt bliver brugt. Det kan være et problem, hvis eleverne bliver sendt på "feltarbejde".  Strømproblemet kan også være en udfordring i klasselokalet, da eleverne bare forventer at der tilslutnings muligheder tilstede, når de har behov, og ikke selv tænker tanken om, at de måske også selv kunne medtage en forlængerledning.

Konsekvensen er at, elever kan opleve at lige pludselig imens de er godt igang, så skal de flytte sig fysisk for at finde en stikkontakt.

Nogle møder også op til undervisning med en næsten afladet telefon, da de sikkert har brugt den i toget, både som billet og som underholdning.

Jeg forsøger at opmuntre dem til at tage ansvar for deres egen batteri resurse, eventuelt må de medbringe en "Powerbank", så de kan holde strøm på batteriet under deres skolearbejde.

Men nu er der også mange gode oplevelser, ved brug af IT. Det er mit indtryk at eleverne synes at det sjovt og givende, at de skal arbejde kreativt med "tør teori", og dermed for eksempel, optage videoer som de uploader til Youtube, for bagefter at vise dem til de andre, via QR-koder eller Facebook.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Efter eksamen :-)

Nu er eksamen er vel afsluttet og julen er overstået. Her på næstsidste dag i 2017, vil jeg lige komme med det umiddelbare sidste oplæg på...